Alexandre Fradique Morujão
Abstract
This paper addresses the meaning and importance of Alexandre Morujão's work for the reception of husserlian phenomenology in the Portuguese university. It gives also an overall view of his philosophical activity and interests, either as a university professor and researcher, or as a translator of philosophical works. The paper tracks also some of philosophical influences, sometimes hidden in the author's published works, such as the influence of the Spanish philosopher Ortega y Gasset. Regarding phenomenology (and especially husserlian phenomenology), the paper shows that Alexandre Morujão's work tried to highlight the following three main themes: 1) the radical character of phenomenological attitude, as the science of origins and as a unitary theoretical connection of propositions grounded in ultimate evidences; 2) the ensuing radical awareness of the phenomenological Ego, not only as a pole of identity but above all as a set ofhabits, i.e. a series of synthesis passively persisting in his own personal life; 3) the relation of transcendental subjectivity to the life-world, as the world of intuition and immediate experience, and the ultimate ground of meaning.
References
— (1989). Ciência e filosofia no pensamento de Leonardo Coimbra. In: AA.VV., O Pensamento Filosófico de Leonardo Coimbra. Lisboa: Edições Didaskalia, 57-73.
— (1988). Estrutura e sentido do «mundo da vida». In: Revista Portuguesa de Filosofia, XLIV.
— (1985). O Problema da intersubjetividade na fenomenologia de Husserl. In: Atas do 2. ° Colóquio Português de Fenomenologia, Revista Portuguesa de Filosofia, XL.
— (1982). A filosofia como saber rigoroso de fundamentação". Atas do Primeiro Congresso Luso-brasileiro de Filosofia, Revista Portuguesa de Filosofia, XXXVIII.
— (1981). Fenómeno, Númeno, Coisa-em-si. Notas sobre três conceitos kantianos. In: Revista Portuguesa de Filosofia, XXXVII.
— (1980). Significado e Estrutura da Redução Fenomenológica. In: Biblos, LVI.
— (1969). Subjetividade e História. Coimbra: Universidade de Coimbra.
— (1961). Mundo e entencionalidade. Ensaio sobre o conceito de Mundo na fenomenologia de Husserl. Coimbra: Universidade de Coimbra.
— (1957). O «fenómeno puro», ponto de partida da fenomenologia de Husserl. In: Filosofia, IV.
— (1954). Em tomo do existencialismo. In: Estudos, XXXVII (VI-VII).
— (1954). A doutrina da intencionalidade na fenomenologia de Husserl. Das Investigações Lógicas às Meditações Cartesianas. Coimbra: Coimbra Editora.